
IN THE HIGH COURT OF THE REPUBLIC OF SINGAPORE 

Originating Summons ) 

No. 232 of 2009/T  ) 
 

 In the matter of an application by the Attorney-
General for orders of committal for contempt 
 
And 
 
In the matter of Section 7(1) of the Supreme 
Court of Judicature Act, Chapter 322 (2007 
Revised Edition) 
 
And 
 
In the matter of Order 52 of the Rules of Court 
(2006 Revised Edition 
Between 
 
Attorney-General 
(No ID No. exists) 

…Applicant
And 
 
Melanie Kirkpatrick 
 

    …Respondent

 

 

ATTORNEY-GENERAL’S SUBMISSIONS 

 
 

1. This is an application for an order of committal for contempt of court 

against the Respondent. The grounds of the application are set out in the 

Statement (pursuant to Order 52, rules 2(2) of the Rules of Court) filed 

in these proceedings on 25 February 2009, and the affidavits filed on 

behalf of the Applicant on 25 February 2009 and 4 March 2009. On 13 



 2
 

March 2009, this Honourable Court granted the Applicant leave to apply 

for an order of committal against the Respondent. 

 

2. This application is connected to Attorney-General v. Daniel Hertzberg, 

Christine Glancey and Dow Jones Publishing Company (Asia), Inc. 

[2008] SGHC 218. On 25 November 2008, this Honourable Court found 

Dow Jones Publishing Company (Asia) Inc., the Proprietor and 

Publisher of The Wall Street Journal Asia (“WSJ Asia”), guilty of 

contempt of court and ordered it to pay a fine of $25,000 and legal costs 

of $30,000. 

 

3. According to the information provided by the Respondent’s solicitors 

(exhibit “HS-4” in the affidavit of Hema Subramanian filed in these 

proceedings on 25 February 2009), the Respondent has been a Deputy 

Editor of The Wall Street Journal’s ( “WSJ”) editorial page since April 

2006 and is also a member of WSJ’s editorial board. She supervises and 

has oversight over the day-to-day operations of the international 

operations of WSJ’s editorial page which includes the ‘Editorials and 

Opinion’ section of WSJ Asia. The Respondent bears the final editorial 

responsibility for the contents of the ‘Editorials and Opinion’ section of 

WSJ Asia. 

 



 3
 

4. The Respondent has committed contempt of court by allowing the 

publication and distribution of the following articles and letter in the 

‘Editorials and Opinion’ section of WSJ Asia: 

 

(a) First Article by an unnamed author: “Democracy in Singapore – 

Two court cases reveal much about the city-state’s lack of 

freedoms”, published on 26 June 2008; 

 

(b) Letter by Dr Chee Soon Juan: “Produce the Transcript, Show the 

Truth”, published on 9 July 2008 (“the Letter”); and 

 

(c) Second Article by an unnamed author: “Judging Singapore’s 

Judiciary – the International Bar Association weighs in”, 

published on 15 July 2008. 

 

5. The First Article and Second Article appeared in WSJ Asia’s ‘Editorials 

and Opinion’ section under the rubric “Review and Outlook”. It is clear 

that the 2 articles represent the editorial opinion of WSJ Asia. The Letter 

also appeared in WSJ Asia’s ‘Editorials and Opinion’ section under 

‘Letters to the Editor’. The offending statements in the First Article, 

Second Article and the Letter are set out in the Statement filed in this 

action. The offending statements in the First Article, Second Article and 

the Letter are those which this Honourable Court decided in the earlier 



 4
 

contempt proceedings against Dow Jones Publishing Company (Asia), 

Inc. constituted contempt of court. 

 

6. The First Article, Second Article and the Letter, individually and taken 

together, impugn the integrity, impartiality and independence of the 

Singapore Judiciary. It is implied in these 3 publications that the 

Singapore courts do not dispense justice fairly in cases involving 

political opponents and detractors of Minister Mentor Lee Kuan Yew 

and other senior government figures, and that the courts facilitate the 

suppression of political dissent or criticism in Singapore through the 

award of damages in defamation actions. As this Honourable Court 

pointed out in its Grounds of Decision dated 25 November 2008 in the 

earlier contempt proceedings, the First Article alleged that the Singapore 

courts do not decide defamation actions on their merits but for the 

ulterior purpose of penalising political dissent – see paragraph 41 of the 

Grounds of Decision. As for the Second Article, this Honourable Court 

found that it “was in fact insinuating insidiously that the Singapore 

judiciary is not independent and impartial in cases involving the ruling 

party or its interests...Clearly therefore, the Second Article is also in 

contempt of court.” – see paragraph 51 of the Grounds of Decision. 

With regard to the Letter, this Honourable Court found that it 

necessarily implied that the Singapore court did not decide the case 

against Dr. Chee Soon Juan on its merits but was compliant to Mr. Lee 



 5
 

and/or was prejudiced against Dr. Chee. Accordingly, this Honourable 

Court decided that the Letter constituted contempt of court and made it 

clear that although the Letter was written by a reader, the publisher had 

a duty to ensure that it did not contain matters that are in contempt of 

court – see paragraph 47 of the Grounds of Decision.  

 

7. In Attorney-General v. Daniel Hertzberg, Christine Glancey and Dow 

Jones Publishing Company (Asia) Inc. [2008] SGHC 218, the Publisher 

and Proprietor of WSJ Asia was punished for contempt. The Publisher 

and Proprietor is a corporate entity. A corporate entity acts through 

individuals. The editing and publication of offending materials in a 

newspaper are carried out by individuals. The conviction of the 

Publisher of WSJ Asia for contempt would not be a sufficient deterrence 

to editors who are responsible for the contents of WSJ Asia. The 

Applicant’s objective in bringing these proceedings against the 

Respondent is to ensure that the editor who is responsible for the 

publication of the 3 offending items in WSJ Asia is held accountable for 

her actions. The Applicant’s understanding of the representations from 

the Respondent’s solicitors that the Respondent is in charge of the day-

to-day operations of the ‘Editorials and Opinion’ section of the WSJ 

Asia and has final editorial responsibility over its contents is that the 

Respondent is directly responsible for the publication of the 3 offending 

items in WSJ Asia .  



 6
 

 

8. The Respondent’s solicitor (Mr. Philip Jeyaretnam, S. C.) who was 

present at the hearing of the Applicant’s application for leave, informed 

this Honourable Court that the Respondent does not dispute — 

 

(a) the finding of this Honourable Court in Attorney-General v. 

Daniel Hertzberg, Christine Glancey and Dow Jones Publishing 

Company (Asia), Inc. [2008] SGHC 218 that the First Article, the 

Second Article and the Letter (“the 3 offending items”) contained 

passages that scandalise the Singapore Judiciary; and 

 

(b) her responsibility as Editor (with final editorial responsibility) for 

the publication of the 3 offending items in WSJ Asia. 

 

9. The rule of law is taken very seriously in Singapore. In a multi-ethnic, 

multi-cultural, multi-religious crowded society, the only way that order 

and liberty can be maintained is if there is strict adherence to the law by 

all. The rule of law is essential for the protection of the rights of citizens 

and non-citizens alike, their liberty and their freedom to pursue 

happiness. The courts are the ultimate arbiters when the rights of one 

person clash with those of another. To undermine the authority of the 

courts and the respect due to the judges is to strike at the very 

foundation of a modern democracy. 



 7
 

 

10. The fact that the Respondent and others in WSJ Asia may disagree with 

the laws of Singapore pertaining to freedom of speech and expression 

does not give any of them the licence to undermine the institutions 

which uphold the rule of law in this country. It is for each society to 

decide on the limits to be placed on freedom of speech and expression, 

in order to maintain harmony amongst its people. The balance that is 

struck in the home country of the Respondent does not apply universally 

as the standard for the rest of humanity.  

 

11. It is established law that an editor who had edited the offending article in 

question bears personal liability for contempt (Attorney-General v. 

Lingle & Others [1995] 1 S.L.R. 696). Similarly, it is trite law that an 

editor who approves an article for publication is personally liable for the 

contemptuous statements in the article. See Attorney-General v. Wain & 

Others (No. 1) [1991] 2 M.L.J. 525; Attorney-General v. Wain & Others 

(No. 2) [1991] 2 M.L.J. 537; Attorney-General v. Zimmerman & Others 

[1984-1985] S.L.R. 814; R v. Odhams Press Ltd & Others [1957] 1 Q.B. 

73; R v Evening Standard Co. Ltd [1954] 1 QB 578; and R v Bolam and 

Others, ex parte Haigh (1949) 93 The Solicitors’ Journal 220. As Lord 

Goddard CJ pointed out in R v. Odhams Press Ltd & Others (at p 83), 

“… that the editor takes responsibility for what is published in his paper 

… was held to be a rule of law in Regina v Evening Standard Co. Ltd.”. 



 8
 

It suffices to say that this rule was applied by the Singapore High Court 

in Attorney-General v. Lingle & Others where Justice Goh Joon Seng 

said that the second respondent in that case who was the editor “was 

liable for contempt of court for the publication because he was the 

person who exercised ultimate and overall control.” – see [1995] 1 SLR 

696 at 711H. In fact, Justice Goh in Lingle observed that “The editor is 

liable even if he had no knowledge of the publication.”. 

 

12. The case law cited in the preceding paragraph shows that an editor with 

the final responsibility over the publication of an article is personally 

liable for any contemptuous statements in the article. In the present case, 

in as much as the Respondent has final responsibility over the contents 

of the ‘Editorials and Opinion’ section of the WSJ Asia, she has a duty 

to take reasonable care to ensure that matters which are in contempt of 

court are not published in the WSJ Asia, including devising a system 

that would prevent contempt of court by publication. That this is the law 

may be seen from R v. Beaverbrook Newspapers Ltd. & Others [1962] 

NI 15; R v. Odhams Press Ltd & Others [1957] 1 Q.B. 73; Attorney-

General v. Zimmerman & Others [1984-1985] S.L.R. 814; Attorney-

General v. Wain & Others (No. 1) [1991] 2 M.L.J. 525; and Attorney-

General v. Wain & Others (No. 2) [1991] 2 M.L.J. 537. Indeed, in 

Attorney-General v. Wain & Others (Nos. 1 and 2), the Singapore High 

Court held that the editor has a duty to vet material given to him for 



 9
 

publication to ensure that there was nothing in it that would make the 

publication of it a contempt of court. In the present case, as the Editor 

having final editorial responsibility over the contents of the ‘Editorials 

and Opinion’ section of WSJ Asia, the Respondent has a duty to ensure 

that the matters published in WSJ Asia’s Editorials and Opinion’ section 

are not in contempt of court. By her editorial decisions that led to the 

publication of the First Article, the Second Article and the Letter, the 

Respondent failed in that duty and committed contempt of court.  

 

Considerations relevant to sentencing 

 

13. In assessing the proper sanction to be imposed on the Respondent, it is 

submitted that the principles to be applied are denunciation (to drive 

home the point that such behaviour is unacceptable), specific deterrence 

(to prevent a recurrence of such behaviour) and general deterrence (to 

signal to others that such behaviour will be dealt with severely). The 

aggravating factors in this case are set below (paragraphs 14-19). 

 

14. First, the Respondent is a repeat offender. She was the author of the 

article the publication of which in The Asian Wall Street Journal (as 

WSJ Asia was then known) was found to be in contempt of court in 

Attorney-General v. Zimmerman & Others [1984-1985] S.L.R. 814. At 

the time of her writing of that article, the Respondent was a Features 



 10
 

Editor and worked on the editorial page of the Journal. In Zimmerman, 

the Court found that the article had been “written contrary to the best 

journalistic practices that one would have expected from an international 

newspaper, like the journal” and that the Respondent had gotten most of 

her facts wrong. She tendered an apology to the Court (see paragraph 6 

of her affidavit filed in the Zimmerman case) and was fined $4,000.  

 

15. In Attorney-General v. Daniel Hertzberg, Christine Glancey and Dow 

Jones Publishing Company (Asia), Inc. [2008] SGHC 218, the previous 

convictions of the Publisher of WSJ Asia were taken into account. This 

Honourable Court stated in that case that although the previous 

convictions had taken place in October 1985 (Zimmerman) and 

December 1989 (Wain), “that is not a very long period of time in the 

context of corporate history”. It is submitted that a similar consideration 

applies to the Respondent. She has been in the employment of Dow 

Jones since 1980 and has been engaged in the work of WSJ in various 

editorial capacities (including as a member of WSJ’s Editorial Board 

since April 1992, Assistant Editor of WSJ’s editorial page in April 1992, 

Associate Editor responsible for the WSJ’s ‘Review and Outlook’ 

column in October 2001, and Deputy Editor of WSJ’s editorial page 

since April 2006 – see her biography available online at 

http://www.opinionjournal.com/bios/bio_kirkpatrick.html). As the editor 

responsible for WSJ’s editorial page’s international operations, she is 



 11
 

responsible for the editorial content of WSJ Asia, WSJ Europe and the 

Far Eastern Economic Review. Given her extensive and continued 

involvement in Dow Jones and WSJ since her conviction in 1985, it is 

submitted that her earlier conviction of contempt is a relevant factor to 

be taken into account in the sanction to be imposed on her for her 

present contempt. 

 

16. Secondly, unlike the case of Zimmerman (and also the cases of Attorney-

General v. Wain and Attorney-General v. Lingle) which only involved 

one offending article, in this case, there are 3 offending publications, 

namely, the First Article, the Second Article and the Letter, which were 

all published during a 3-week period. The 3 publications repeatedly 

targeted the integrity, impartiality and independence of the Singapore 

Judiciary. It cannot be gainsaid that the publication of the First Article, 

the Second Article and the Letter (read individually and with each other) 

over a 3-week period has the inherent tendency to interfere with the 

administration of justice in Singapore and undermine public confidence 

in the Singapore Judiciary. The repeated attacks against the Singapore 

Judiciary within such a short period of time could not have been without 

design or deliberation – they in fact point to a pattern of undermining 

public confidence in our courts. 

 



 12
 

17. Thirdly, the First Article and the Second Article are editorial pieces 

representing the editorial opinion of WSJ Asia and they have been 

crafted in an insidious way to influence the sophisticated readership of 

WSJ Asia that the Singapore judiciary is not independent and impartial. 

In this regard, this Honourable Court pointed out in its Grounds of 

Decision that the “Second Article was an editorial piece carefully 

crafted to appear on the surface as a mere report of the IBA report but 

was in fact insinuating insidiously that the Singapore judiciary is not 

independent and impartial in cases involving the ruling party or its 

interests.” – see paragraph 51 of the Grounds of Decision. Given that the 

Respondent supervises and has oversight over the day-to-day operations 

of the international operations of WSJ’s editorial page (including the 

‘Editorials and Opinion’ section of WSJ Asia), she plays a significant 

part in the commission of the contempt of court.  

 

18. Fourthly, as the Editor having final editorial responsibility for the 

contents of the ‘Editorials and Opinion’ section of WSJ Asia, the 

Respondent is personally responsible for the publication of the First 

Article, the Second Article and the Letter (read individually and with 

each other) over a 3-week period that was evidently aimed at interfering 

with the administration of justice in Singapore and undermining public 

confidence in the Singapore Judiciary.  

 



 13
 

19. Fifthly, the Respondent has not apologised nor stated explicitly that she 

accepts that the courts of Singapore apply the law of Singapore without 

fear or favour. Nor has she undertaken not to make any further 

imputations against the integrity, impartiality and independence of the 

courts and judges of Singapore in future. As explained in the affidavit of 

Hema Subramanian filed on 4 March 2009, after the conviction of the 

Publisher and Proprietor of WSJ Asia for contempt in Attorney-General 

v. Daniel Hertzberg, Christine Glancey and Dow Jones Publishing 

Company (Asia), Inc., the Applicant had intimated to Rodyk & 

Davidson LLP (the solicitors of the Respondent in these proceedings as 

well as the Respondents in the earlier contempt proceedings) that the 

Applicant will not proceed with or institute committal proceedings 

against any of the editors of WSJ Asia if its Publisher or any of its 

editors acknowledge certain uncontroversial facts that go towards 

confirming the integrity and independence of the Singapore Judiciary, 

but the Respondent chose not to avail herself to this option. The 

acknowledgements sought by the Applicant are: 

 

(i) that the opinions expressed in the 2 editorial articles published in 

WSJ Asia on 26 June 2008 and 15 July 2008 were intended to 

criticise Singapore’s law of defamation, and not to impugn the 

impartiality and independence of the Singapore Judiciary; 

 



 14
 

(ii) that there was no intention to suggest in the 2 editorial articles 

that the Singapore Judiciary is complicit in an abuse of the 

judicial process in order to suppress political dissent or criticism, 

or that it misapplies the laws of Singapore or declares the laws of 

Singapore in bad faith; 

 

(iii) that under Art. 98 of the Constitution of the Republic of 

Singapore, the Judges of the Supreme Court of Singapore have 

security of tenure until the age of 65 and that to date, no Judge of 

the Supreme Court of Singapore has been removed from his 

office before the expiry of the term of his office; and 

 

(iv) that our Subordinate Courts judges come under the control of the 

Legal Service Commission which is an independent body 

established under Art. 111 of the Constitution of Republic of 

Singapore and comprising the Chief Justice, Judges of the 

Supreme Court, the Attorney-General, the Chairman of the Public 

Service Commission and members from the private sector. 

 

20. The Respondent is the human face personally responsible for the 

contemptuous statements that scandalise the Singapore Judiciary. It is 

submitted that a substantial fine should be imposed on the Respondent. 

While the fine should not be financially crippling, it should be of an 



 15
 

amount that will cause sufficient financial hurt to the Respondent so that 

the Respondent is brought to realise the consequences of her actions and 

is sufficiently induced to refrain from further attempts to undermine the 

courts and judges of Singapore.  

 

21. This is the third time in the last 23 years that publications in WSJ Asia 

have impugned the integrity, impartiality and independence of the 

Singapore Judiciary. The Applicant submits that a sufficiently deterrent 

sanction needs to be imposed on the Respondent to dissuade her and 

other like-minded individuals, whether in the employ of Dow Jones or 

other media companies, from engaging in a brand of journalism that 

seeks to denigrate the Singapore Judiciary. 

 

22. In Attorney-General v. Wain & Others (No. 2) [1991] 2 M.L.J. 537, the 

Court found the Editor and the Proprietor/Publisher equally liable for 

contempt, and fined them $4,000 each. It is submitted that, particularly 

in light of the Respondent’s responsibilities as Editor, her previous 

conviction for contempt of court and the fact that the Respondent has 

not to date apologised for her actions, the amount of the fine to be 

imposed on the Respondent should not be less than the fine imposed on 

the Publisher/Proprietor of WSJ Asia in Attorney-General v. Daniel 

Hertzberg, Christine Glancey and Dow Jones Publishing Company 

(Asia), Inc. 



 16
 

 

23. As in the earlier connected contempt proceedings against Dow Jones 

Publishing Company (Asia), Inc., the Respondent should bear the costs 

of these proceedings. Accordingly, the Applicant respectfully seeks an 

order from this Honourable Court for the Respondent to pay the legal 

costs of and occasioned by these proceedings. 

 

Dated this 18th March 2009 

 

 

DAVID CHONG GEK SIAN, S. C. 

for ATTORNEY-GENERAL 


